fiogf49gjkf0d
"Yeter.Söz Milletindir!" sloganı siyasal iletişim tarihimizin ilk ve en etkili sloganlarının başında kabul edilir.Sonradan pek çok iletişim profesyoneli,değişik siyasal organizasyonlar için yüzlerce slogan üretmiştir.Ancak hiçbir slogan,tarihimizde,bu denli bir güce ve hatırlanma oranına sahip değildir.Bunun üç ana nedeni olduğunu düşünmek mümkündür:
1- Slogan çok haklı bir özleme cevap veriyordu.Kurtuluş Savaşı,iç isyanlar,ilk kalkınma hamlesi,Dünya Ekonomik Krizi ve 2.Dünya Savaşı gibi olağanüstü koşulların zorlanması sonucu da olsa CHP iktidarları 27 yıldır siyasal ve ekonomik baskı programları uyguluyorlardı.Kitleler;dayanağı,meşruiyeti ya da amacı ne olursa olsun CHP nin zora dayalı uygulamalarından ve CHP den bir an önce kurtulmak istiyorlardı.Hitler sonrası avrupa yeniden şekilleniyordu ve bu yeni düzenin ana konseptini siyasal ve ekonomik serbestlik oluşturuyordu.
2-Türkiye deki seçmenlerin tamamına ulaşabilecek tek bir etkin medya vardı.Seçimlere 15 gün kala başlayan ve o dönemin Prime Time ı kabul edilebilecek olan haber bülteni öncesi yayınlanan ücretsiz propaganda saati,ülkedeki seçmenlerin düzenli izledikleri bir program haline gelmişti.Erişim neredeyse %100 e yaklaşıyordu.Demokrat partililer,yanlarına çektikleri bir kısım gazeteyle birlikte bu saatten çok iyi yararlandılar.
3-Seçim meydanlarındaki,heyecanı yüksek kalabalık ve o kalabalıkları tek yumruk halinde tek hedefeyönelten afişler,bir şeylerin zamanının geldiğini avaz avaz bağırıyordu.Kalabalıklar kalabalıklara doğru akacaktı.
Ne var ki,Demokrat Partililer,kendilerine iktidar yolu açan önemli bir mecra olduğunu kavradıkları için muhalafetin radyo yoluyla propaganda yapabilme hakkını iktidar olarak girdikleri ilk genel seçim öncesi-30 Haziran 1954 tarihinde- kaldırdılar.
"Yeter,söz milletindir!" sloganı daha sonra çok çeşitli partiler tarafından kullanıldı.Adalet Partisi,Doğruyol Partisi ve Anavatan Partisi bunlardan bazıları...Asıl şaşırtıcı olan,aynı sloganın sol ve marksist sol ile radikal islamcı partiler tarafından da kullanılmış olmasıdır."Yeter,söz emekçilerindir","Yeter,söz hakkındır",şeklinde değiştirilerek kullanılan bu slogan,sonradan kullananların dertlerine deva olmadı:))
Belki de bunun bir nedeni de bir özdeyişte yatıyor:
"Hiçbir şey zamanı gelmiş bir fikir kadar güçlü değildir."
Not:Bu coca-cola ekranda olmasa daha yazacaktım da,dayanamadım vallaZırt-pırt yazımın önüne geliyor |